بخش اول – تاریخچه
سلامت از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی برابر ماده 2 از اساسنامه این سازمان عبارت است از آسایش کامل جسمی ،روحی و روانی ، اجتماعی و معنوی و نه فقط نبودن بیماری و ناتوانی که در تعریف کامل تر و نوین فرد سالم به کسی می گویند که از نظر چهار بعد جسمی ، روحی و روانی ، اجتماعی و معنوی در سلامتی کامل به سر می برد.
از طرفی همه می دانیم محور توسعه پایدار انسان سالم است و جوامع امروزی خواستار ایجاد بستر مناسب برای تولید و شتاب لازم در رسیدن به توسعه همه جانبه اند و برای رسیدن به توسعه همه جانبه و جامعه سالم با افرادی پویا و توانمند ، باید از مشارکت جدی و سازمان یافته مردم و همکاری بخشهای مختلف توسعه و رفاه اجتماعی کمک بگیریم و مشارکت مردم در سلامتی همگانی اولویت اساسی این مدیریت می باشد.
در سالهای پس از انقلاب شبکه های بهداشت و درمان بر پایه رویکرد "مراقبتهای اولیه سلامت (PHC) " طراحی و فعال گردید که در کشور ما (بر اساس اذعان سازمان بهداشت جهانی ) علی رغم اقدامات عالی در زمینه پیشگیری ، مراقبت و درمان دو اصل بنیادین رویکرد PHC یعنی برخورداری از مشارکت مردم و تکوین همکاریهای بین بخشی هرگز در حد دیگر اجزای این رویکرد شکل نگرفته و ضمن عدم تکامل اثر بخش نگردید ولذا نیاز بود در کنار وظایف اصلی وزارت بهداشت یعنی آموزش علوم پزشکی و خدمات سلامت ، دو وظیفه مهم دیگر یعنی تعامل بین بخشی و مشارکت مردم در برنامه های سلامت نیز براین وظایف اضافه گردد که اجرای این دو وظیفه مهم طلبید که حوزه حساس و مهمی بنام معاونت امور اجتماعی در سال 1395در کلیه دانشگاهها/ دانشکده های علوم پزشکی راه اندازی و تشکیل گردد که در سال 1398 این ساختار به مدیریت اداره سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت تغییر عنوان پیدا کرد.
بخش دوم – اهداف
۱ – برنامه ریزی برای شناسایی، جذب و هدایت خیرین بخش سلامت در کشور.
۲ – برنامه ریزی برای تبلیغات و فرهنگ سازی فعالیت های خیرخواهانه بهداشتی و درمانی در جهت ارتقاء بخش سلامت کشور.
۳ – همراهی و همیاری در جهت رشد و توسعه برنامه ریزی مراکز آموزشی، درمانی، تحقیقاتی و پژوهشی مورد نظر و تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
۴ – تنظیم ارتباط و تعامل فی مابین با خیریه های درمانی داخلی و سازمانهای بین المللی در زمینه سلامت و خیرین خارج از کشور.
۵ – پبشنهاد برای تصویب قوانین و مقررات لازم در ارائه خدمات به موسسات بهداشتی، درمانی بخش دولتی و خیریه ها و ارائه تسهیلات لازم در این بخش.
۶ – هماهنگی برای اتخاذ روشهای تشویقی و تسهیلاتی خیرین و خیریه ای بهداشتی و درمانی از طریق حذف یا کاهش مالیات، عوارض، انرژی و ...
۷ – راه اندازی موسسات خیریه بیمارستانی وسازمان های مردم نهاد سلامت در استانها.
۸ – ایجاد بانک اطلاعات از خیرین سلامت و موسسات خیریه درمانی.
۹ - فعالیت با رویکرد غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی.
بخش سوم – چشم انداز آینده و انتظارات
۱ – تهیه بانک اطلاعات از نیازمندیهای بخش بهداشت و درمان استان
۲ – تهیه بانک اطلاعات از خیرین فعال در عرصه سلامت استان
۳ – ضرورت تصویب قوانین و مقررات تسهیل دهنده برای ایجاد و تقویت انگیزه حضور خیرین در عرصه سلامت. مثل: حذف یا تخفیف مالیات، عوارض، هزینه مصرف انرژی و یا ...
۴ – رشد میزان ۶۰ درصد سهم دولت در پروژه های بهداشتی و درمانی با توجه به رشد میزان مشارکت خیرین در این بخش.
۵ – راه اندازی سایت نیازسنجی جهت تسهیل دسترسی خیرین
۶ – ضرورت ایجاد تسهیل و تسریع در امور مشارکت خیرین و خیریه ای درمانی از طریق وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
۷ – تهیه کارت منزلت برای خیرین جهت استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی vip